Jos vuokrauksen aikana sattuu vahinko

Mikäli autolla ei pysty jatkamaan matkaa, asiakas voi soittaa SOS Internationalille tiepalvelun tai hinauksen järjestämiseksi numeroon +358 34 39 98 47. Mikäli vuokraat kaupallisen omistajan autoa, olethan yhteydessä auton omistajaan tiedustellaksesi mihin hinausyhtiöön sinun tulisi soittaa. Mikäli kyseessä on Keyless-auto, olethan ensin yhteydessä asiakastukeen painamalla sovelluksen "Ota yhteyttä tukeen" -painiketta. Auto hinataan aina lähimmälle sellaiselle korjaamolle, joka voi korjata auton. Vaihtoehtoisesti auto voidaan myös korjata tiepalvelun toimesta paikan päällä, mikäli tämä on mahdollista ja edullisempaa. Esimerkkejä paikan päällä suoritettavasta tieavusta tai korjauksesta ovat:

- Auton käynnistysapu akun (12V) loppumisen vuoksi

- Renkaan vaihto

- Ovien avaaminen kun avaimet ovat jääneet sisälle lukittuun autoon.

Täältä voit lukea lisää siitä kuinka toimia, mikäli joudut vuokrauksen aikana onnettomuuteen. 

Suosittelemme lisäksi vielä kertaamaan täydet vakuutusehtomme täältä

Lasien kiven- tai nastaniskemät

Kiven- tai nastaniskemän sattuessa vuokrauksen aikana, tulee vuokralaisen dokumentoida uusi vaurio vuokrasopimukseen, ilmoittaa tästä auton omistajalle sekä GoMorelle ja toimittaa auto mahdollisimman nopeasti lähimpään tuulilasikorjaamoon arvioitavaksi. Kiveniskemät kuuluvat Omocom-vakuutuksen kattavuuden piiriin ilman omavastuuta vuokrauksen kummallekaan osapuolelle, mikäli vaurio saadaan korjattua korjaamolla paikallisesti.

Jos lasia ei tarvitse vaihtaa, voi vuokralainen maksaa kiveniskemän korjauksen paikan päällä ja lähettää maksukuitin vakuutusyhtiöllemme Omocomille. Omocom hyvittää maksun vuokralaiselle jälkikäteen.

Jos vauriota ei saada korjattua paikallisesti ja tuulilasi täytyy vaihtaa kokonaan, täytyy auton vuokranneen henkilön ottaa välittömästi yhteyttä auton omistajaan sekä GoMoreen, joka ohjaa tapauksen Omocomille lasikorjaajan antaman kustannusarvion käsittelemiseksi. Tässä tapauksessa tuulilasin korjauttamisen hoitaa auton omistaja vuokrauksen päätyttyä. Rikkoutuneen lasin vaihto sisältyy Omocomin lasiturvavakuutukseen ja vuokralainen vastaa omavastuusta vakuutusehtojen mukaisesti.

Pelti, metalli- ja muoviosien vauriot

Pienet vauriot, kuten esimerkiksi pelti- ja muoviosien naarmut ja lommot, jotka eivät vaikuta auton käytettävyyteen tai ajettavuuteen tulee vuokraajan ilmoittaa viimeistään auton palautuksen yhteydessä. Keyless-vuokrauksissa vuokraajan tulee lisätä tieto uudesta vauriosta vuokrauksen päätössopimukseen, ja perus vuokrauksessa uudesta vauriosta tulee ilmoittaa auton omistajalle, jotta voitte yhdessä lisätä sen vuokrasopimukseen.

Vakavat vauriot sekä kolarit

Vakavien vaurioden kohdalla, jotka vaikuttavat auton ajettavuuteen tai ajoturvallisuuteen tai voivat ajettaessa pahentua tai aiheuttaa lisävaurioita, tulee ajaminen keskeyttää ja soittaa paikalle SOS Tiepalvelu, tai mikäli vuokraat kaupallisen omistajan autoa, auton omistajan kertomaan tiepalveluun. Jos joudut soittamaan paikalle SOS Tiepalvelun, tulee sinun olla myös välittömästi yhteydessä auton omistajaan ja GoMoreen, jotta pystymme toimittamaan kummallekin osapuolelle toimintaohjeita. Tiepalvelu kuuluu kaikkien vuokrauksiemme hintaan. Kolaritilanteessa huolehdithan aina ensin henkilövahingoista soittamalla numeroon 112, jotta paikan päälle saadaan myös tarvittaessa poliisi. Esimerkkäjä vakavista vaurioista: kolarit, jarrujen toimimattomuus, auton vaihteiston toimimattomuus jne.

Mikäli vuokrauksen aikana syntyy uusia vahinkoja, näistä on ilmoitettava omistajalle auton palautuksen yhteydessä, tai Keyless-vuokrauksessa palautussopimuksessa. Suosittelemme aina ottamaan kuvia vahingoista sovelluksen kautta ladattavaksi suoraan vuokrasopimukseen, sekä lisäksi tallennettavaksi oman puhelimesi muistiin jotta vahinkoilmoituksen käsittelystä voidaan tehdä mahdollisimman sujuvaa. GoMoren kautta vuokratut autot on automaattisesti vakuutettu Omocomin tarjoamalla GoMore-ryhmävakuutuksella. 

Kun uusi vaurio on ilmoitettu GoMorelle, olemme kumpaankin osapuoleen yhteydessä ja ohjeistamme seuraavissa vaiheista sekä tarkastelemme vaurion vuokra- ja vakuutusehtojemme mukaisesti. Tämän jälkeen tarvittaessa siirrämme vaurion vakuutusyhtiö Omocomille lisätarkasteluun. Omocom tekee viimeisen päätöksen vaurion korvauksesta.

Liikennevahinko, jossa kolmas osapuoli mukana

Mikäli vuokrauksen aikana sattuu liikennevahinko, voi tarvittaessa soittaa Poliisin paikalle.

GoMore vuokraajan tulee aina ottaa ylös kolmannen osapuolen auton rekisterinumero ja pyytää kolmannen osapuolen (eli liikennevahingossa mukana olleen henkilön) yhteystiedot ja vakuutustiedot. Näiden lisäksi vuokraajan tulee valokuvata liikennevahinko sekä tapahtumapaikka. GoMore vuokraajan on välittömästi toimitettava nämä tiedot auton omistajalle liikennevakuutusta varten. GoMore vuokraajan tulisi myös antaa omat yhteystiedot kolmannelle osapuolelle. GoMore vuokraajaan ollaan tarvittaessa yhteydessä liikennevakuutuksesta.

Auton öljyt ja muut nesteet

Mikäli vuokrauksen aikana autosta loppuu öljy tai esimerkiksi lasinpesuneste, voi vuokraaja käydä ostamassa tuotteen lähimmästä kaupasta. Tämän jälkeen vuokraaja voi toimittaa ostokuitin joko suoraan auton omistajalle, joka voi hyvittää summan esimerkiksi Mobilepayllä, tai GoMorelle, joka hoitaa maksuliikenteen auton omistajan puolesta.